Min nya drog: hålla budgeten

Efter många oroade snurrar i magen och tankar om årets resor till Barcelona, Sweden Rock och Japan, tog jag mig tid (arbetstid) och gjorde mig en budget.

Jag gjorde en grov uppskattning av på ett ungefär hur mycket lön jag kommer att få fram till Japan, med utgifter som jag känner till och uppskattade i överkant vad resorna kommer att gå på. (Varför skriver jag så jäkla detaljerat för? DET är ju onödigt)
Hursomhelst så använde jag fina färger och fet stil och gjorde listorna i excel - bara det var faktiskt jätteroligt. Men jag kände mig inte nöjd där, jag ville fortsätta och kom på den ursmarta idén att göra ett kvittoblock - för att VERKLIGEN hålla koll på mina utgifter.
Så denna helt vanliga dagen med mycket lite att göra på jobbet gick jag igenom förrådet, plockade på mig ett A4-block, några färgglada markeringspennor och satte mig och började.

Kalender över en månad skrevs ut i flera exemplar från Outlook, strök över de veckor som ej avsågs med fet svart penna och drog över med grön markeringspenna (detta är jätteviktigt att veta, förstår du, för det blev verkligen fint).
För att skriva i sann skolanda så skrev jag på första sidan till och med syftet med kvittoboken.

Enligt budgeten hade jag 799,50 kr att leva på/vecka. Första veckan sprack budgeten stenhårt då vi skulle ner till Uddevalla och tävla i taido (btw, jag fick brons i individuell hokei) - så jag överskred budget med nästan dubbelt så mycket. "'äääla skiiit faan" - som Ronny&Ragge skulle sagt.
Men vecka två gick det mycket bättre, jag hade till och med pengar över, såg jag idag. Men under fredagen insåg jag en sak. Något stort som jag missat totalt - och det är att räkna på SL-kort!

Orokänslorna kom tillbaka, jag kände den obehagliga känslan av att min planering skulle falla platt, jag skulle få leva på luft och vatten och snåla på mina resor för att kunna ha råd överhuvudtaget att åka.

Så imorse gjorde jag om budgeten, räknade om utgifterna gentemot vad min veckopeng (haha vad gulligt, jag har veckopeng!) tillät och efter dagens inköp av yoghurt, räkost och hudlotion så insåg jag att min veckopeng nästan var slut. Jag har 158 kr att leva på för resten av veckan!

Trots att jag insåg att jag inte alls har mycket pengar att leva på, så var det en alldeles otroligt stark känsla av lugn när jag tagit med SL-kort i beräkningen. Visserligen sjönk min veckopeng till 627 kr, men känslan av lugn var så stark att jag misstänker att det är samma sak för missbrukare av ex koffein när de fått abstinens och sedan får i sig det efterlängtade kaffet igen. Hela kroppen slappnade av, lugnet infann sig, mitt sinne blev som en lugn vik med spegelblankt vatten.
Min nya drog - hålla budgeten.

Och det är verkligen jätteroligt att hålla på med kvittoboken, alla färger och så - pyssel med gott syfte!

Jag har en oro kvar förstås, och det är boendet i Japan - det får INTE överskrida 13 000, för då blir det kaos! Jag ska hem till älsklingen och se till att vi bokar boende! :) Jäklar alltså, vi ska till Osaka, Kyoto (Tokyo är där vi kommer typ att bo hela tiden) och se sååå mycket! *längtar något otroligt*

TJOHO! Jag ska resa utomlands i sommar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0