Pensionskoll med TCO-förbundet

Jag vaknade efter 8 timmars sömn (och det var efter småsomnande i soffan igår kväll) totalt slut.. Jag orkade knappt öppna ögonen, mina ögon och bihålor kändes svullna. Jag blir riktigt less på mig själv - för jag har kommit fram till VARFÖR jag är så totalt utmattad.

Jag har inte tränat på en månad. (Vet att första träningen jag struntade i var Alla Hjärtans dag, vilket var en måndag)

Så idag har jag ingen ursäkt överhuvudtaget. J kommer inte vara hemma hos mig, jag har ingen kurs på eftermiddagen och jag kan inte ens ursäkta mig med att komma undan för att jag måste laga mat - fick lunchen serverad idag så min matlåda jag förberedde igår står och väntar på mig hemma.
Och direkt gick tankegången: men tänk vad skönt att bara komma hem och slänga mig i soffan och glo på Naruto tills jag somnar.
Dålig vana! Dåligt beteende! Och en annan sak .. efter veckan i Hong Kong kände jag idag när jag gick förbi en bar inne vid Östermalmstorg (observera att kl var 09:55) på väg till seminariet "Pensionskoll med TCO-förbundet" så kände jag bara "Ååh.. vad det skulle vara gott med ett kallt glas vitt vin" och gav mig själv en mental bitchslap.
Men det är inte alkoholen i sig som lockar, utan livet jag lever på semestern. "Klart jag kan ta mig ett glas vin. Eller 3.." På semestern har jag råd att spendera utan att bry mig, äta den där goda maten utan problem och njuta av ledig tid.

Fick nyttig information idag på pensionskollen. Det är inget jag kan återge egentligen, förutom att uppmana alla jag känner att välja arbeten med kollektivavtal (oavsett om du står i valet mellan ett högre betalt jobb)- genom det får man en mer stabil tjänstepension (än på en arbetsplats utan kollektivavtal) samt en hel radda med försäkringar.
Med kollektivavtalad tjänstepension menas med att företaget pratat med försäkringsbolag och sagt "vi har si och så många anställda som kommer placera sitt pensionssparande hos er, ni får sänka era avgifter så våra anställda får mer pension för sina placerade pengar".
Om en arbetsgivare säger att de inte har kollektivavtal innebär det att du själv får placera din tjänstepension, och om du har otur innebär det att du betalar så höga avgifter att ditt sparande går back istället.

Något annat jag lärde mig var att om man ska vidareutbilda sig så kan man glömma att sluta jobba vid 65 års ålder. Det finns inte en chans att du kommer ha ett drägligt liv som pensionär om du INTE jobbar under de år du väljer att plugga. Helt sjukt alltså!
Tänk på att det pensionskapitalet som sätts undan när du är ung - det är ju de pengar som har längst tid på sig att växa. De pengar du tjänar som 30-åring hinner alltså växa än de som du tjänar vid 60 års ålder.

Något jag hörde i fikarummet för något halvår sedan var nog det bästa pensionssparartipset jag kan tänka mig: köp en lägenhet i ung ålder, betala av alla lån och sedan när du går i pension så säljer du tillgången och lever drägligare på pengarna.
Att köpa lägenhet är alltså något att sträva efter.

Men något som jag blev ställd att hantera var frågan om hur jag vill leva mitt liv. Vill jag dra iväg och resa över hela världen och bo här och där och se hur det är, för att sedan inte få ett skit för den tiden när det sedan gäller pensionen?
Förstå att man redan som ung ska planera sitt liv, det är galet. Orimligt att säga åt en 16-åring att välja inriktning i sitt liv, när man är 25 kanske man vill något annat och ytterligare något annat när man är 40 år.
Men hur som helst, det panelen under det här seminariet sa var iaf att "det spelar ingen roll hur du väljer, så länge du gör ett val och vet varför du gör det valet" - typ väljer du att resa runt hela världen i 2-3 år och utforska allt, så kommer det ju påverka din pension. Likväl om du väljer olika pensionsfonder, hur du vill att din pension ska förvaltas. Tänk dig själv när du står vid pensionens rand och inser att du inte gjorde något val, och kanske ångrar dig. Att inte förändra något är också att göra ett val, men sätt dig in i hur det funkar så du gör ett aktivt val.
Det är nog det man kan summera informationen min förmiddag presenterade.
Nu får det vara nog idag, nu vill jag ha en kopp te. Sen ska jag iväg och träna ikväll!

Kommentarer
Postat av: Aye

Verkar ha varit ett riktigt bra seminarium det där men glöm aldrig att leva i nuet också! Tänk om världen tar slut imorgon eller du blir sjuk som min mamma, allt du gjort var att slita på ett jobb du hatar för att betala utgifter och spara för en oviss framtid. Jag gör det aktiva valet idag att se världen medqns jag har energi, att börja resa vid 65 via apollo och alla turistgrupper är inte mitt sätt att leva. Missförstå mig inte, jag började pensionspara när jag var 19.

Sen är verkligheten den att vi själva väljer våran framtid. Och idag är vi ännu bara 22år gamla.

2011-03-14 @ 16:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0