Tandläkarbesök

Du anar inte hur förvånad jag blev när det helt plötsligt damp ner en kallelse i brevlådan för några veckor sedan om att det är dags igen för ett tandläkarbesök.

Jag minns sista gången jag var där *minnes-trudelutt med skimrande ljus, svartvit bild dyker upp* i Tyresö, gamla hederliga Folktandvården utanför Forellskolan runt hörnet från Tyresö Centrum. Och jag satt i tandläkarstolen med en vaksam blick på samtliga instrument som låter, får det att ila i tänderna och skrämmer slag på en med sitt otroliga sugljud medan tandläkaren berättade att jag skulle låta bli smågodis, läsk och annat onyttigt - när jag i sanningens namn endast höll mig till choklad och dessutom inte mycket. En chockad tandläkare - check.
Tandhygienisten var vänlig och lite moderlig (som de alltid verkar vara) och sade att hon skulle boka in mig ett år senare - precis innan jag fyllde 20 år - alltså jag var 18 och skulle precis fylla 19 år - och hon gjorde det för att jag skulle slippa betala för besöket. Nöjd gick jag därifrån, med uppmaning om att köpa mig munskölj (2 ggr/dagligen, sa tandläkaren och hytte med fingret), vilket jag gjorde. (och använde i cirkus 3 veckor)

Så idag var det dags igen, jag åkte i god tid från jobbet och hamnade i Tyresö 20 min innan bestämd tid. Lite typiskt var att jag ändå fick vänta till nästan kvart i (min inbokade tid var 10:30) innan det var dags.
Tandhygiensten tog 4 st röntgenbilder, varav tandläkaren Nikoo (av kvinnligt kön) kom in med bannor om att jag hade 5 små hål i tänderna - varav 2 har jag haft sedan sist. Hon visste vad hon pratade om, och kom inte med bannor - baserade på fördomare - om att jag åt för mkt godis, drack för mkt läsk eller smååt för mkt - men hon frågade.
Hon plockade bort tandsten och gav mig anvisningar om att borsta tänderna 2ggr/dagligen och även använda munskölj 2ggr/dagligen också. Och uppmaning om att inte småäta, äta godis eller dricka för mkt läsk.
Hon sa att hon skulle kalla mig om 1 ½ år igen och då för att kolla hur mina hål har betett sig.

Dagens ironi:
På mitt kvitto (jag fick betala nästan 400 kr, TROTS allmänt tandvårdsbidrag på 600 kr) stod det att jag fått basundersökning och diagnostik á 640 kr samt professionell tandrengöring, flourbehandling och kostrådgivning á 350 kr.

Fullkomlig ironi. Småät inte, drick inte för mkt läsk eller ät för mkt godis. Det hamnar under posten för professionell tandrengöring och kostrådgivning.



Jag är ändå nöjd med att jag ringt pappa och åt sushi i hans sällskap när han avnjöt en kopp kaffe. Trevligt att se honom, trots att han var förkyld. Och tur hade jag, han stod för lunchen och erbjöd sig även att skjutsa tillbaka mig till jobbet. Det tog 3 ggr så kortare tid än om jag skulle åkt kommunalt. *glad*
Det var roligt att träffa pappsen.
Och jag ska gå ner och köpa en tandborste, tandkräm och munskölj att ha på jobbet. *morgonseg* Vem orkar gå upp 10 min tidigare bara för att ordna med tänderna? Jag ordnar tid på jobbet istället :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0