Sweden Rock Festival 2010

Är nu åter i Stockholm och det enda som är bra med det är att det är okej väder.

Jag längtar redan till nästa års festival i härliga Sölvesborg (resten av året har jag ingen aning om vad staden erbjuder, men det är en guldklimp under Sweden Rock)!

För att fortsätta min festivalupplevelse lite lite till har jag under morgonen passat på att läsa lite nyheter kring festivalen och lite bloggar. Är fruktansvärt besviken på Aftonbladets representant från Sweden Rock.
Han har ju missat 75% av festivalens grejer!

♦ Michael Monroe är inte bara akrobatisk, han hängde och slängde upp å ner under sin show och fortsatte sjunga ändå. Han ser skitläskig ut, smal som man bara blir av att knarka som fan, men han bjöd på show!

♦ F.K.Ü (Freddy Kreugers Ünderwear) = humor. Sångerna handlade om skräckfilmer, legender mm. Schystaste outfiten på scen - de hade alla varsin rödsvart-randig tjocktröja.

♦ Alestorm - piratrock. Skönaste citatet från konserten: "Come on, everybody get naked!" Synd bara att de inte körde i piratklädsel - DET var det enda som saknades!

♦ U.D.O - de gamla gubbarna kunde både sjunga och rocka. Värt att se.

♦ Y&T - ett till gäng gamla gubbar som visst hur man kör en show. Är glad att jag följde med J dit. Dock en sak som störde mig var basistens jäkla minspel - antingen såg han ut som om han höll på att tuppa av av syrebrist eller så ville han kyssas.

♦ Sabaton - så underbara! De är som småpojkar som fått godis - de studsar runt på scen och har så jävla roligt - MED publiken. Bästa kommentaren från Jocke: "Nästa låt handlar om krig. Ett förvånat sus går genom publiken denna afton." (Det är deras grej, att sjunga om krig och ha på sig sina militärbyxor). En annan skön kommentar var: "Sakta men säkert börjar vi komma till slutet av vår spelning (publiken låter besviken) - jag sa sakta men säkert - vi är inte där än! Förstå, det här är vår sista spelning innan vi har semester. Och vi ska dricka öl tills  vi inte vet vad vi heter!" Dessutom var signeringen med dem härlig - de har inte hajjat att folk verkligen gillar dem och blev förvånade när jag sa att de körde asbra och att det alltid är lika kul att se dem live.

♦ Aerosmith - jag säger bara såhär: de kritiker som skrivit om konserten kan ta sig i röven. Aerosmith var den ena av festivalens bästa band. De levererade, körde på som fan och var verkligen proffessionella artister. Jag stod längst fram och hade svårt att fatta att Steven Tyler stod där 3 meter ifrån mig. Joe Perry var grym - och det var ett roligt inslag med Guitar Hero-duellen med sig själv. Det som var tråkigt var att det var lite snack med publiken och att de klev av 20 min tidigare än vad som spelschemat sade. Men man ska ju sluta när man är på topp.

♦ Conny Bloom är en av Sveriges bästa artister. Hans utstrålning säger bara avslappnad skön kille - och när han sjunger och spelar visar han på proffessionalism som bara kommer av år av spelningar. Det var synd att han körde unplugged - jag minns förra året när Electric Boys körde - jääklar vilket drag det var!
Han kastade ut sitt plektrum i år igen, och det hamnade nästan på J så 3-4 stycken sprang runt och letade genom grässtrå efter grässtrå för att hitta det när en kvinna 40+ passerar och säger "Det är lugnt, jag tar hans kalsonger sen". Klockrent!

♦ Steelpanther var årets skratthärligaste konsert! Ståupprockers! Skönaste bandet på Sweden Rock och publiken blev helt tokiga när de körde en Mötley-låt som avslutning, inklusive jag.

♦ Billy Idol - jag är inte särskilt påläst om den mannen men en sak kan jag lova - han KAN köra en show. Gubben är 50+ och ställer sig under Rebel yell utan tröja och sjunger i hällregnet. Publiken blev helt tokiga och jag blev "frälst". Men det bästa med konserten var nog att gitarristen Steve Stevens (bland världens bästa gitarrister) klev upp på scenen och körde med Billy Idol, som de gjort förut. Om du inte vet vem han är, typ som Aftonbladets representant - sök på Youtube - och du kommer hitta MASSA bra videor. En annan rolig sak som hände - förutom att jag, Eddie, Micke o J stod under samma regnponcho var att J och Eddie (fulla som as) hånglade. Kråkan missade

♦ Gary Moore fick fel speltid för den konserten han körde. Han är en duktig gitarrist, men efter första låten kl 23:30 köra tre ballader i sträck (som dessutom var långsammare än inspelade versioner) - inget smart drag för en publik som visserligen kan festa hela natten men behöver en boost sådär till sista konserten.

♦ "Guns n' Roses" har ni redan läst om i tidningarna. Axl Rose med band klev upp på scen 50 min sent (då hade publiken buat i 20 min) och dessutom var iaf Axl aspackad och hade ingen kondis när han försökte hålla igång sitt gamla "dans, hopp&gung"-stil. Nog för att snubben har rösten, men skulle han varit i tid skulle inte de massor av människor skippat sista konserten på Sweden Rock Festival. Hela veckan har jag hört skit om snubben - och inget av det var falsksnack. Snubben är en arrogant idiot, som tror att han är så jävla stor och bra - men han lever på de gamla succélåtarna och att han fortfarande kan (om han inte är aspackad) sjunga likadant.
Efter "Welcome to the jungle" var jag nöjd - jag och J såg 3-4 låtar och sedan drog vi. Vi såg honom live - och det var det enda vi ville. "Nöjd" efter konserten somnade jag till "Sweet child o' mine".

Årets kommentarer på festivalcampingen var "Aa de e klart!", "Larsch?" och "Hööööööj!" - däremot var det sista inte så uppskattat kl 07:24 på morgon när man gick och lade sig runt 2-3 - då det framfördes skrikande.

Årets drink var Js "Dr. Feelgood" (massa sprit och lite Dr. Pepper), årets sillparty gick tyvärr för snabbt - god sill, god potatis, intressanta snapsar och gott sällskap.

När jag kommer hem sen ska jag titta på bilderna från Sweden Rock - jag har ingen aning vad som fastnat på min kamera eftersom sista natten i Barcelona hos Aye var crazy och någon gång gick displayen sönder..
Något att se fram emot idag :) och en hutt calvados som är det starkaste jag har hemma - jag kallar det för medicin då jag blitt sjuk. Jag förstod det inte förrän halsen började svullna och kännas obehaglig i lördags kväll - men så är det när man intar alkohol i mängder - dels känner man inte av skiten och dels så dödar alkoholen stor del av bakterierna. SKITBRA!
Nu ska jag låtsas arbeta lite mer innan jag går hem och dör :P Får se om jag lyckas ladda upp några bilder (om det blev några) från festivalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0